Zapisz się do Newslettera:

Dbaj o plecy

Dbaj o plecy

Ból kręgosłupa to jedno z najczęściej spotykanych schorzeń w obecnych czasach. Spędzanie całego dnia przed komputerem, przy biurku, dają w kość naszym plecom. Dziś pragniemy trochę przybliżyć Wam ten temat bo z pewnością choć raz w życiu zetknęliście się z tym problemem.

Ogólne przyczyny powstawania dolegliwości kręgosłupa:

– Najczęściej ból pleców powstaje w wyniku złej postawy w połączeniu ze słabo rozwiniętymi mięśniami pleców. Prowadzi to do ich znacznego napięcia oraz nieprawidłowego obciążenia kręgosłupa. Typową przyczyną uczucia „zmęczonych pleców” jest długotrwałe siedzenie lub stanie.
– Napięcie mięśni, które zwiększa się w sytuacjach stresowych, napięciach psychicznych, lub przy nieergonomicznym stanowisku pracy.
– Uszkodzenia krążka międzykręgowego (dysku), które mogą prowadzić do jego tzw. „przesunięcia” lub „wypadnięcia”.
– Zmiany zwyrodnieniowe stawów kręgosłupa, powstałe w wyniku starzenia się organizmu.
– Zniszczenie kręgów, np. w wyniku wypadku lub osteoporozy.
– Naciągnięcia lub urazy mięśni pleców, np. w wyniku nieprzewidzianych ruchów lub urazów.
– Choroby wywołane zapaleniem stawów kręgosłupa, kręgów lub ich okolic.
 

Szczególnie podatne na dolegliwości są osoby z tak zwanych grup zwiększonego ryzyka wystąpienia zespołu bólowego kręgosłupa:

– wysoki wzrost kobiet powyżej 170 cm i mężczyzn powyżej 180 cm,
– otyłość,
– wiek od 40 do 59 lat,
– częste ciąże,
– osłabienie mięśni brzucha,
– urazy narządów ruchu.

 Czy wiesz, że ze sposobem życia wiążą się następujące czynniki:

– długotrwałe prowadzenie samochodu, wymuszona pozycja, pośrednie wibracje
– uprawianie pewnych rodzajów sportów, a głównie takich jak hokej, golf, żeglarstwo, kręgle, piłka nożna.

Praca zawodowa ma także ogromny wpływ na stan zdrowia kręgosłupa, a czynniki ryzyka z nią związane to:

– ciężka praca fizyczna,
– długotrwale wymuszona pozycja,
– często powtarzane ruchy zginania lub rotacji,
– powtarzany wysiłek podnoszenia ciężarów,
– prace biurowe z wielogodzinną pozycją siedzącą.

To wszystko brzmi… przytłaczająco, prawda?

Zwykle lekceważymy mądrości („ruch to zdrowie” – ta, na pewno…). Lekceważymy ból… do chwili, gdy jeszcze jest do zniesienia. Co dalej?…
 

Schorzenia, dolegliwości kręgosłupa:

– dyskopatia – zbyt słabe mięśnie grzbietu, pogłębiające się wady postawy, mechaniczne urazy kręgosłupa, nadwaga
– rwa kulszowa – źle podniesiony ciężar, nagły gwałtowny ruch, skręt tułowia
– choroby zwyrodnieniowe – może przyspieszyć nadwaga, mało ruchu, przeciążenia kręgosłupa, przebyte urazy, złe podnoszenie przedmiotów
– osteoporoza

Czy możemy coś zrobić?


Czy jest szansa, aby dbać o plecy i jednocześnie nie poświęcać na to dużo czasu?

Kilka podstawowych zaleceń:

– wzmacniaj mięśnie przykręgosłupa oraz mięśnie brzucha
– dbaj o ergonomię czynności życia codziennego
– gdy pracujesz na siedząco, co pół godziny rób przerwę i rozciągnij mięśnie
Pamiętaj: kręgosłup nie lubi nadwagi!

Nasze topowe zabiegi likwidujące bóle pleców to:

MASAŻ LECZNICZY "Zdowie Żubra"

Jest najstarszą formą fizycznego oddziaływania na organizm ludzki za pomocą bodźców mechanicznych. Bodźcem tym jest ucisk na tkanki, który wywołuje odczyn miejscowy a poprzez połączenia skórno-mięśniowe odczyn ogólny – wpływając tym samym na funkcjonowanie całego organizmu.

Masaż poprzez oddziaływanie na mięśnie i inne tkanki może rozluźnić zaciśnięte, napięte i skrócone mięśnie oraz stymulować mięśnie osłabione i wiotkie.
Masaż leczniczy utrzymuje także w równowadze układ nerwowy uspokajając go lub stymulując, w zależności od zastosowanej techniki i efektu, który potrzebny jest danej osobie podczas masażu.

Należy także wspomnieć, że masaż stymuluje uwalnianie endorfin zwanych hormonami szczęścia i naturalnymi środkami przeciwbólowymi. Ten ważny czynnik może wspomóc „odstawianie” środków przeciwbólowych.

Niezależnie od tego co Ci doskwiera – pamiętaj, że najważniejsza jest prawidłowa diagnoza przyczyn bólu pleców. Dopiero następnie w grę wchodzi indywidualnie dobrane rozwiązanie problemu. Warto pamiętać też, że czasy przyzwyczajania się do bólu i tłumaczenia sobie, że tak musi być, już dawno są za nami. Pomóż sobie w mądry sposób; skorzystaj z rad lub z pomocy ekspertów zanim zazgrzytasz zębami z bólu!

Zdjęcie: Designed by Freepik